Det er på tide å digitalisere bilhaller og showrooms

Det er på tide å digitalisere bilhaller og showrooms

Bilforhandlere gjennomgår en forvandling som kjennetegnes av store teknologiske fremskritt. Spesielt digitalisering og endrede kundebehov, samt endret kundeoppførsel stiller nye krav til bilhandelen. Netthandel vokser, og bilforhandlere må arbeide med en digital strategi for å forbli konkurransedyktige. Et nettverk av ulike medier som digitale utvekslinger av biler, tradisjonell distribusjon og eventmarkedsføring kan åpne døren til et helt nytt forhold mellom kjøper og selger. Nøkkelordene er digitalisering, e-mobilitet, big data og nye distribusjonsstrukturer. Hva betyr dette for bilforhandlere? Hvilke vilkår behøves for å sikre en lønnsom virksomhet også i fremtiden? Hvordan kan digitalisering skape nye, fremgangsrike forretningsmodeller?

Geografisk rom og digitalisering er i ferd med å flettes sammen på en ny måte. Hva kan være mer åpenbart enn å kombinere disse to for å presentere og dermed synliggjøre digitaliseringsverdenen fra et nytt perspektiv? Digital reklame utgjør kun ett, om enn et viktig, element som kan anvendes for å skape samspillet mellom bilkjøp og informasjonsutveksling i vårt stadig mer digitaliserte samfunn. Men hva er problemene? For det meste er det klassiske argumenter som at det koster tid og penger, og at vi mangler de nødvendige ressursene. Opplæringen belaster kjernevirksomheten, og de mange tekniske kravene begrenser handlingsevnen. Det oppleves rett og slett som meget komplisert.

Ved første øyekast er disse argumentene veldig forståelige. Naturligvis er kostnadene for digital reklame, installasjonen av dette, samt den tilhørende opplæringsprosessen mer omfattende enn for tradisjonelle reklamemedier som rollups, lysskilt og plakater. Men om vi tar en titt på de tydelige fordelene digital reklame innebærer, muliggjør digitale skjermer en større variasjon av innholdet. Video og animasjoner skaper større oppmerksomhet enn en statisk reklamebeskjed. Det vekker følelser og øker dermed interessen hos en potensiell kunde. Dessuten kan digitale skjermer formidle komplekse produkter på en enkel måte, for eksempel gjennom animerte presentasjoner av ulike bilmodeller og deres spesifikke egenskaper.

Digitale medier sparer tid på sikt, ettersom det bare tar noen minutter å tilpasse budskapene sine til en endret situasjon. Slik er plasseringen av reklameinformasjonen fleksibel, og en tidkrevende og ofte kostbar utbytting er dermed unødvendig. Et aktuelt eksempel er den globale utskiftningen av 70 000 logotyper i forbindelse med lanseringen av den nye VW-profilen. Med raskt fremskridende digitalisering kommer lignende prosjekter i fremtiden til å gjennomføres raskere, mer effektivt, og dermed også betydelig billigere. På samme måte er tilpassing til nye modeller, priser og finansieringsforslag mulig når som helst, og med umiddelbare resultater.

Det er et faktum at digitalisering sparer plass. På den ene siden bruker digitale reklamemedier færre annonseplasser for å formidle et ubegrenset antall reklamebudskap. På den andre siden økes antallet mulige kjøretøytilbud, og ingen selger har plass til 10 000 biler i sitt showroom. På en nettside er det derimot ingen problem. Dermed er vi inne på den siste, og kanskje viktigste, fordelen med digitaliseringen – muligheten til å koble kundens digitale informasjonssøk til den klassiske salgssamtalen. Nøkkelord er interaktive salgsløsninger. Kjøperen informerer seg selv i stor grad om det ønskede kjøretøyet på nett, ofte før de i det hele tatt har satt en fot i salgshallen. Her skaper digitale skjermer grensesnittet til andre salgskanaler, som for eksempel bilbytter og produsentenes nettsider. Kundene kan visualisere ønskene sine på forespørsel i utstillingslokalene og få direkte svar på spørsmål om kjøretøyets tilleggsfunksjoner, spesielle ønsker og individuelle utstyrspakker. Fordelen er åpenbar – kunden får direkte tilbakemelding, noe som ofte resulterer i økt salg, uten å måtte bruke brosjyrer eller annet salgsmateriale.

Digitalisering kan endre dagens bilforhandleres strukturer fullstendig. Med den økende overføringen av bilsalg over til Internett, kommer forholdene mellom produsent og forhandler til å endres for alltid. Digital reklame i et showroom eller bilhall gir et viktig bidrag til å holde tritt med endrede markedsforhold. Transformasjonsprosessen er allerede i full gang, og effektene kan også merkes. Én ting er sikkert; digital reklame kommer til å spille en viktig rolle i denne prosessen.

Digitale display +

Logg inn på din konto


Ingen konto? Lag en ny her

Favoritter

    Det finnes ingen favoritter i din liste

    Handlekurv

    Tøm handlekurven
    Det er ingen flere produkter i handlevognen