Motorsykkelens fremtid

Motorsykkelens fremtid

Det finnes mange diskusjoner om selvkjørende biler, men bare noen av dem handler om hvordan e-mobilitet og autonom kjøring påvirker motorsykkelens fremtid.

Det er likevel verdt å ta en titt på selvgående teknologier, oppkoblede systemer og batterier for fremtidens motorsykkel, for det som utvikles i bilindustrien kan også utvikles til en trend innen MC-bransjen. Kina og India er allerede i gang. En vrimmel av el-mopeder befolker de lokale gatene. Enkelte har et batteri som kan dras ut av rammen med et enkelt håndtak og bæres inn i hjemmet for å lade.

Bare i den kinesiske byen Qingdao produseres det 25 millioner elektriske mopeder hvert år, og disse trenger ikke nødvendigvis å være kjedelige. Den østeriske produsenten Johammer har for eksempel en relativt futuristisk el-motorsykkel med en rekkevidde på 20 mil.

Koble deg til motorsykkelen

Ser vi på digitaliseringsområdet, blir det stadig vanligere selv for motorsykkelen at smarttelefoner er koblet til kjøretøyet. Kart, musikk, og andre applikasjoner kommer fra mobiltelefoner, men trenden stopper ikke med motorsykkelen. Bilde og lyd kan fås enten via integrerte bilde- eller touchskjermer, eller flyttes direkte inn i hjelmen. Fremtidige synergier med hjelmens visir er bare et spørsmål om tid.

Selvbalanserende motorsykkel

For tiden utvikles det nye konsepter rundt hvordan tohjulsbevegelse kan se ut i fremtiden. I tillegg til unge foretak og studentprosjekter, viser til og med etablerte produsenter som Harley-Davidson med sin LiveWire hvordan fremtiden kan komme til å se ut. Flere er rene konseptmotorsykler, men ikke alt blir værende på planleggingsstadiet.

Hondas såkalte Riding Assist er en selvbalanserende motorsykkel som til og med kan følge føreren. Den krever ingen støtte, og forblir stabil selv ved lave hastigheter. Mer konkret er BMW, som med sin R 1200 GS viser en elektrisk og autonom motorsykkel fra sin mest overbevisende side. Kjøretøyet ble nylig introdusert for allmennheten på CES 2019 i Las Vegas.

Selvkjørende motorsykkel

Selvkjørende motorsykler er derimot ikke noe nytt. Allerede ved DARPA Grand Challenge for autonome kjøretøy i 2004 presenterte Anthony Levandowsky en autonom motorsykkel. Til tross for at de hardeste MC-entusiastene først ropte høyt og ikke kunne forestille seg å ta vekk den manuelle styringen av motorsykkelen, finnes det gode argumenter for hvorfor man bør se på denne teknologien. I Norge i 2018 døde 14 personer i motorsykkelulykker, og hele 482 ble skadd. Disse tallene fra SSB har vært ganske stabile i flere år.

Akkurat som med bilen, pleier unge motorsyklister å ha en tendens til å kjøre mer aggressivt og med en høyere hastighet, uten særlig erfaring. Eldre førere kan derimot ha mer kjøreerfaring, men reagerer tregere på grunn av alderen. Visse merker har en relativt gammel kundekrets. Den nåværende gjennomsnittlige alderen hos for eksempel Harley Davidson-eiere/a> er nesten 50 år. Et selvstyrende system som oppdager og korrigerer kjørefeil i god tid, kan da hjelpe til å forebygge mange ulykker.

Flyvende motorsykler og 3D-trykk

Avslutningsvis tar vi en kort titt på noen fremtidsvisjoner som kanskje kjennes veldig futuristiske i dag, men kanskje ser vi allerede om noen få år de første flyvende motorsyklene selv på norske «veier».

Selv med 3D-trykket åpner det seg nye muligheter, og det peker mot en enda mer individualiserende MC-bransje. Hva vi enn tror om fremtiden for en elektrisk selvkjørende motorsykkel, er det en spennende tid vi har foran oss.

Frank Wetter
Markedskoordinator

Logg inn på din konto


Ingen konto? Lag en ny her

Favoritter

    Det finnes ingen favoritter i din liste

    Handlekurv

    Tøm handlekurven
    Det er ingen flere produkter i handlevognen